Enviat per: llido | 23 Desembre 2013

Una llauna que s’escalfa i bota

Observeu el vídeo.

El vídeo explica el fenomen segons un model científic: relaciona l’augment de temperatura de l’aire interior de la llauna amb l’augment de la pressió d’aquest, i  això fa que l’aire se n’isca. Si voleu l’explicació per escrit cliqueu fq – experimentos.

El model científic s’usa per explicar un fenomen com a resposta a una pregunta que ens hem plantejat prèviament.

La nostra pregunta

“Per què si escalfem una llauna buida de Coca-cola – posada cap per avall sobre un plat que conté una capa petita d’aigua – aquesta bota lleugerament?

Ara, nosaltres ho explicarem segons el model cineticocorpuscular de la matèria:

1r – Els gasos estan formats per partícules en moviment. Els líquids estan formats per partícules amb menor moviment. Els sòlids estan formats per partícules en vibració.

2n – Les partícules dels gasos són microscòpiques. La dels líquids, també. La dels sòlids, també.

3r – Les partícules dels gasos estan separades entre elles (amb poques forces d’atracció). Les partícules dels líquids estan poc separades entre elles (amb més forces d’atracció). Les partícules dels sòlids estan molt juntes entre si (amb moltíssimes forces d’atracció).

La nostra resposta

A l’augmentar la temperatura de la llauna (sòlid) les partícules d’aquesta augmenten les seues vibracions. Aquestes partícules de la llauna xoquen contra les partícules de l’aire (gasos) interior que augmentaran la seua velocitat de moviment. Les partícules de l’aire interior se n’eixiran per l’obertura, passaran entre les partícules de l’aigua (líquid) i arribaran a l’aire (gasos) exterior.

Els bots lleugers les la llauna es deuen als xocs de les partícules de l’aire del seu interior contra les paret internes de la llauna. Com a resultat d’haver augmentat la seua velocitat a l’augmentar la temperatura.

Tant el model científic del vídeo com el nostre són vàlids per explicar el fenomen que se’ns ha plantejat perquè hem dissenyat, anteriorment, experiments que validen tots dos models. És a dir, hem aplicat el mètode científic.

Vegeu: Tema 03. Model cineticocorpuscular de la matèria, de 2n d’ESO


Deixa un comentari

Categories